Detta ska finnas med
|
Gärna detta
|
Hög kvalité
|
|
Rubrik
|
-
Ett beskrivande namn på undersökningen,
datum och eget namn
|
-
Försök till egen
målsättning med
rapporten
|
-
Egen målsättning med rapporten utifrån tidigare arbete
|
Uppgift
|
-
Uppgiften är beskriven som en fråga eller som
ett problem
|
||
Syfte
|
-
Motivering till varför du gör undersökningen
t ex vad du lär dig |
||
Hypotes
|
-
Du skriver vad du tror kommer att hända
|
-
Du försöker förklara varför du tror detta
(förståelse)
|
-
Du har en säker teori bakom din hypotes (analys)
|
Materiel
|
-
Det mesta av
utrustningen finns med
|
-
Alla relevanta materiel finns med
|
-
Kemiska beteckningar används
-
Listform (fakta)
|
Utförande
|
-
Delar av utförandet
beskrivs - Du kommenterar hur du tänkt på säkerheten |
-
Hela utförandet finns med
- Du skriver hur du arbetat systematiskt |
-
Utförandet beskrivs
kortfattat, men tydligt, ev med hjälp av en bild (fakta) |
Resultat
|
-
Du skriver vad som hände
|
-
Resultatet görs tydligt t ex med hjälp av en tabell, diagram eller bild (tillämpning)
|
-
Allt som händer är
noggrant beskrivet |
Slutsats
|
-
Du försöker
kommentera ditt resultat
-
Du jämför resultatet med frågeställningen
och hypotes
-
Du drar en enkel
slutsats med lite
koppling till teorin
-
Du kommenterar
resultatets rimlighet
-
Du har förslag på någon
förbättring
|
-
Du kommenterar din hypotes
-
Alla delar i resultatet är
kommenterade och en del är förklarad utifrån
teorin och i kemi finns några formler med
-
Du jämför
likheter/ skillnader (analys)
-
Möjliga felkällor vid under-sökningen och hur den kan förbättras (värdering)
|
-
Du kopplar samman
undersökningen med vardagen och ger exempel på användningsområden
(tillämpning, syntes)
-
Du ser mönster och har en riktig teori som förklarar slutsatsen (analys)
-
Reaktionsformler som förklarar vad som hänt (kemi)
-
Möjlig utveckling av undersökningen för en djupare förståelse (syntes)
|
Språk och struktur
|
-
Rapporten är indelad i stycken
-
Nästan alla underrubriker finns med
|
-
Alla rubriker/ delar finns med i rapporten och är
skrivna med bra struktur
-
Du försöker använda dig av naturvetenskapliga begrepp
-
Du håller dig till ämnet
|
-
Du uttrycker dig koncist och använder naturvetenskapliga begrepp
-
Du tar med det som är intressant och viktigt för den här undersökningen
- Endast relevant information finns med i rapporten |
söndag 6 september 2015
Bedömningsmatris - rapportskrivning
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar