Kemiplanering
Syfte:
· Göra undersökningar
· Använda olika begrepp och förklara kemiska samband i
samhället, naturen och inuti människan.
Centralt innehåll:
· Beskriva och förklara ämnens uppbyggnad, kretslopp och
oförstörbarhet.
· Fasers egenskaper, övergångar och spridning av ämnen.
· Vanliga kemikalier och påverkan av hälsa och miljö.
· Historiska och nutida upptäckter och dess betydelse.
Laborationer
· Ställa frågor att undersöka
· Planera laborationer
· Utföra laborationer
· Utvärdera och hitta samband mellan undersökning och
teori
· Dokumentera
Vecka
|
Innehåll
|
Läxa
|
2
|
Analys av olika material
uppgift på bloggen
|
Lägg ut det på bloggen
|
Allt är uppbyggt av atomer
s 20
|
||
Grundämnen s 21, Testa dig
2.1 och Förklara & resonera 2.6
|
Digitala frågor klara
2.1-2.6
|
|
3
|
Gaser s 21
|
|
Periodiska systemet s 21,
Testa dig 2.7 och Förklara & resonera 2.13
|
||
Laborationer
A Icke-Newton rörelse
B Förändring – vikt eller
volym
C Förändring – C-vitamin
D Ris och ärtor
|
Digitala frågor klara
2.7-2.15
|
|
4
|
Kemiska föreningar s 22 +
digitala frågor 2.16-2.23
|
|
Läs mera – historik +
digitala frågor 2.24-2.30
Repetition s 29
|
||
Laborationer Planera den
ena lektionen och genomför med varandra den andra.
A Magnesium i luft
B Sockerbitar i vatten
C Tandkräm
D Jäst och bakpulver
E Diskmedel, olja och
vatten
|
Digitala frågor klara
2.16-2.23 + repetition s 29
|
|
5
|
Fast, flytande och gas s
31-32 digitala frågor 3.1-3.14
|
|
Läs mera – fördjupning +
digitala frågor 3.15-
Repetition s 38
|
||
Laborationer
A Vad är det som brinner?
B Vätskor kyler
C Skillnad mellan varmt och
kallt vatten
|
Digitala frågor klara
3.1-3.14 + repetition s 38
|
|
6
|
Hållbar utveckling från två
första kapitlen - diskussion
|
Lämna in diskussionsfrågor
|
Laborationer
|
||
Skriftligt prov på ”Ämnens
små byggstenar och Fast, flytande och gas”.
|
Repetera text, frågor + lab
|
|
7
|
Labprov – undersök olika
ämnen
|
|
Utvärdering + genomgång av
proven
|
||
8
|
Sportlov
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar