Boksamtal och argumenterande text
Ni läser just nu en valfri skönlitterär bok i grupp. Ni har gjort ett lässchema genom att dela upp den valda boken i sex delar. Varje vecka ska ni ha läst klart en del. Ni kommer att få ca. 40 min egen lästid i skolan per vecka - resten av läsläxan får ni göra under FF-tid eller hemma.
En gång i veckan kommer ni att få tid till att reflektera och göra uppgifter kring läsläxan. Därför är det viktigt att ni följer lässchemat. Ibland kommer reflektionen att göras skriftligt (enskilt) - ibland kommer ni att samtala om läsläxan i grupp. Det dokumenteras i Google classroom.
När boken är utläst är det dags för den avslutande slutuppgiften (bedömning). Varje läsgrupp kommer att få spela in varsitt boksamtal. Ni kan välja på att göra ett radioprogram eller ett YouTube-klipp. Ni kan också framföra samtalet ”live” i klassrummet. Bokpratet kommer att bedömas enligt kunskapskraven som handlar om läsförståelse och muntlig framställning.
Vi jobbar också med argumenterande texter, går igenom hur man skriver övertygande argument, gör övningar i grupp och enskilt. Det kommer mynna ut i en uppgift där ni får skriva en argumenterande text under ett lektionstillfälle. (bedömning).Vi kommer gå igenom bedömningen och den pedagogiska planeringen tillsammans. Det kommer sedan finnas tillgängligt på Unikum.
Kom ihåg att mycket av det vi gör på lektionerna samlar vi i Google Classroom - gå gärna in och se över dina uppgifter och visa hemma.
Bästa hälsningar,
LáraEn gång i veckan kommer ni att få tid till att reflektera och göra uppgifter kring läsläxan. Därför är det viktigt att ni följer lässchemat. Ibland kommer reflektionen att göras skriftligt (enskilt) - ibland kommer ni att samtala om läsläxan i grupp. Det dokumenteras i Google classroom.
När boken är utläst är det dags för den avslutande slutuppgiften (bedömning). Varje läsgrupp kommer att få spela in varsitt boksamtal. Ni kan välja på att göra ett radioprogram eller ett YouTube-klipp. Ni kan också framföra samtalet ”live” i klassrummet. Bokpratet kommer att bedömas enligt kunskapskraven som handlar om läsförståelse och muntlig framställning.
Vi jobbar också med argumenterande texter, går igenom hur man skriver övertygande argument, gör övningar i grupp och enskilt. Det kommer mynna ut i en uppgift där ni får skriva en argumenterande text under ett lektionstillfälle. (bedömning).Vi kommer gå igenom bedömningen och den pedagogiska planeringen tillsammans. Det kommer sedan finnas tillgängligt på Unikum.
Kom ihåg att mycket av det vi gör på lektionerna samlar vi i Google Classroom - gå gärna in och se över dina uppgifter och visa hemma.
Bästa hälsningar,
lara.flosadottir@utb.lund.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar