* Utgå från informationen du hittar i bilder, rubriker, ingresser och läs frågorna noggrant innan du börjar lyssna/läsa.
* Försök lyssna / sökläsa efter de nyckelord som finns i frågan, eller en synonym till orden.
* Ta hjälp av sammanhanget och leta ledtrådar i texten/samtalet.
* Läs noga hur många exempel som ska ges i svaret, svara tydligt och ge så mycket information du kan!
* FASTNA INTE på de frågor du inte förstår. GÅ VIDARE och GÅ istället TILLBAKA till dessa frågor på slutet om det finns tid.
SKRIVUPPGIFTEN:
Följande råd utgår från exempel på sådant som Skolverket nämner i sitt lärarmaterial som viktiga delar för bedömningen av skrivuppgiften:
* Variera ditt språk genom att inleda meningarna på olika sätt och genom att visa bredden på ditt ordförråd med synonymer och passande engelska fraser/uttryck/ordspråk.
* Var mycket noggrann med att böja verben efter rätt person och rätt tidsform.
* Strukturera upp din text i huvudet eller med en tankekarta innan du börjar skriva, så att informationen kommer i logisk ordning och blir lätt för läsaren att följa.
* Dela in din text i flera stycken.
* Tänk på stor bokstav där det ska vara det, samt tänk på att sätta ut kommatecken, utropstecken, frågetecken, punkt.
* Använd bindeord (som exempelvis and, so, therefore, but, because, then, however) så att texten blir sammanhängande.
* Använd passande adverb, t ex probably, originally, ideally, och tidsuttryck såsom exempelvis ... years ago, since I was ... years old, my entire life.
* Uttryck dina egna åsikter där det passar i texten, gör jämförelser och motivera dem.
LYCKA TILL!
Anna, Ingela och Carolin
* Försök lyssna / sökläsa efter de nyckelord som finns i frågan, eller en synonym till orden.
* Ta hjälp av sammanhanget och leta ledtrådar i texten/samtalet.
* Läs noga hur många exempel som ska ges i svaret, svara tydligt och ge så mycket information du kan!
* FASTNA INTE på de frågor du inte förstår. GÅ VIDARE och GÅ istället TILLBAKA till dessa frågor på slutet om det finns tid.
SKRIVUPPGIFTEN:
Följande råd utgår från exempel på sådant som Skolverket nämner i sitt lärarmaterial som viktiga delar för bedömningen av skrivuppgiften:
* Variera ditt språk genom att inleda meningarna på olika sätt och genom att visa bredden på ditt ordförråd med synonymer och passande engelska fraser/uttryck/ordspråk.
* Var mycket noggrann med att böja verben efter rätt person och rätt tidsform.
* Strukturera upp din text i huvudet eller med en tankekarta innan du börjar skriva, så att informationen kommer i logisk ordning och blir lätt för läsaren att följa.
* Dela in din text i flera stycken.
* Tänk på stor bokstav där det ska vara det, samt tänk på att sätta ut kommatecken, utropstecken, frågetecken, punkt.
* Använd bindeord (som exempelvis and, so, therefore, but, because, then, however) så att texten blir sammanhängande.
* Använd passande adverb, t ex probably, originally, ideally, och tidsuttryck såsom exempelvis ... years ago, since I was ... years old, my entire life.
* Uttryck dina egna åsikter där det passar i texten, gör jämförelser och motivera dem.
LYCKA TILL!
Anna, Ingela och Carolin
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar