Hjälten och jag
7a
Ni ska alla välja varsin bok från Monikas lista:
http://bit.ly/1LZfop9
Under läsningens gång ska ni bekanta er med huvudpersonen i boken. Ni ska ta reda på hur hen ser ut, hur gammal hen är, vad hen gillar att göra, vad hens dagar går ut på. Allt allt allt vill jag att ni har koll på. Ju mer ni får reda på (listar ut) desto bättre kommer era texter att bli i slutändan. Texter och kortfilmer som ni ska publicera på klassens blogg, Gunnesbo02.
“Brev”
Du ska besöka din hjälte och skriva ett brev till någon där du berättar om besöket. Nu ska du med huvudpersonen in i hens liv. Var är ni? Vad gör ni? Berätta om era samtal. Vad får du uppleva i hjältens värld? Jämför och berätta om skillnader i era liv. Skriv ett brev hem till en kompis, en förälder, ett syskon eller varför inte din lärare om vad ni har upplevt. Om du vill, ha med en bild, från denna dag.
Tänk på vad som är typiskt för texttypen brev:
- datum
- inledande hälsningsfras (Hej, Hallå, Käre..., Bästa...)
- en avskedsfras (Många hälsningar, Hej då, Vänliga hälsningar,)
- en underskrift
Använd följande ord:
på grund av detta, därför, men, anledningen till, till exempel, framför allt och å ena sidan...å andra sidan
Tänk på att anpassa språket efter mottagaren. Det är stor skillnad om du t ex skriver till en kompis eller till en politiker.
Titta på detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=q8e51qHdonA
“Personporträtt”
Du ska presentera din hjälte på ett kreativt sätt t ex i en kortfilm i iMovie eller i EduCreation. I personporträttet ska du beskriva hjältens yttre och inre egenskaper.
Yttre egenskaper: ålder, utseende, kläder, lukt, ansiktsuttryck, gester, klädsel, frisyr m m
Inre egenskaperna berättar bl a om personens karaktär. Är det en lugn eller nervös person, blyg eller social, snäll eller elak? Vilka adjektiv passar på personen i fråga? Vad känner du inför personen? Om du fick ställa en fråga till huvudpersonen, vad skulle du fråga då?
Du ska även berätta om personens familjesituation, relationer, intressen, känslor, drömmar och problem.
“Hjälte möter hjälte”
Nu ska era hjältar mötas. Du ska titta på klassens kortfilmer på Gunnesbo02-bloggen. Välj ut en hjälte och låt din hjälte träffa den andre hjälten. Beskriv mötet i en novell. Använd dig av novellreceptet och min återkoppling på din förra novell. Välj ut någon av hjältarna från kortfilmerna på bloggen. Vad händer när din huvudperson träffar en av de andra hjältarna? Din text ska presenteras som en novell. Du ska på ett snillrikt sätt återge vad som händer när hjältarna möts.
Veckoplanering
v 45
lyssna på min interaktiva ”miniföreläsning”: läsförståelse/kunskapskrav: vad bedöms? Enkla-mer utvecklade resonemang: exempel+ övning, ställ frågor till texten, att läsa mellan raderna, citatteknik
välj bok
skapa ett GoogleDrive-dok:”Hjälten+boktitel+ditt namn+klass”.
Dela med ylva.karlegardnilsson@gunnesboskolan.se
skapa ett GoogleDrive-dok:”Hjälten+boktitel+ditt namn+klass”.
Dela med ylva.karlegardnilsson@gunnesboskolan.se
Start bokläsning. Skriv läslogg. Fokus på din hjälte.
v 46
Läs. Skriv läslogg. Fokus på din hjälte.
v 47
Tisdag 17/11: Skriv brev där du berättar om ett besök hos din hjälte.
Läs. Skriv läslogg. Fokus på din hjälte.
v 48
Gör en kortfilm, i iMovie eller i EduCreation, om din hjälte. Publicera på bloggen.
v 49
Titta på andras kortfilmer. Välj ut en hjälte. Börja planera inför mötet som ska framföras i en novell direkt efter jullovet.
Idén är tagen från Jannike Kohinoors projekt “Hjälten och jag”. Kohinoor är lärare i Sv/SO, på Mälarhöjdens skola.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar