onsdag 28 oktober 2015

Svenska7c: läs och analysera noveller


Läs och analysera noveller
7c

ATT LÄSA NOVELLER
Man läser inte noveller på samma sätt som man läser böcker. En poäng med novellen är att man kan läsa den från början till slut vid samma tillfälle. Men det innebär också att man måste vara skärpt under läsningen. Ofta krävs det några genomläsningar för att man riktigt ska kunna ”ta sig in i texten” och uppfatta de små beskrivningarna, ordvalen och det som står mellan raderna. De små detaljerna blir viktigare i en kort text än i en lång.

Ni ska nu få:
lyssna på min interaktiva ”miniföreläsning”: läsförståelse/kunskapskrav: vad bedöms? Enkla-mer utvecklade resonemang: exempel+ övning, ställ frågor till texten, texttypen ’novell’, att läsa mellan raderna, citatteknik 
öva på att läsa mellan raderna
läsa noveller
samtala om och analysera noveller, i par och i grupper
dramatisera noveller

Perioden avslutas med ett skriftligt prov, v 49,  där du analyserar en novell utifrån mallen. 

NOVELLANALYS
 -MALL-
Läs igenom novellen flera gånger. Då ”tar du dig in i texten” och uppfattar det som står mellan raderna.
Nedan kommer några punkter som du ska tänka på och titta efter när du läser noveller.
NOVELLTYPISKA DRAG
Vad i texten gör att du vet att detta är just en novell? Ge exempel på sådant som är typiskt för texttypen novell.
TITELN
Är titeln passande för texten? Varför/varför inte?
Vad säger titeln om innehållet?
Är det svårt att förstå varför novellen heter som den gör? 
Försök att komma på en, enligt dig, bättre titel på novellen.
KONFLIKTEN/PROBLEMET
Vad är det som inte riktigt stämmer, vad känns fel? Vilka känslor handlar den om t ex sorg, glädje, utanförskap, orättvisa, längtan och saknad. 

Ge exempel genom citat.
TIDEN
När utspelar sig novellen? Förr i tiden? Vilken tid på dygnet? Vilken tid på året?
Försök att hitta tidstypiska drag (t ex mobiltelefon, hästdroska, ”omoderna” svordomar) som t ex visar att novellen utspelar sig i vår tid eller för länge sedan. Ge exempel genom citat.
Under hur lång tid utspelar sig novellen? Hur vet du det? 

Ge exempel genom citat.
PLATSEN/PLATSERNA
Var utspelar sig novellen? På vilken plats/platser? Hur ser det ut? Vilka bilder får du?

Ge exempel genom citat.
PERSONEN/PERSONERNA
Vilken person/vilka personer finns med i novellen?
Vad får du reda på om dem?
Vad känner du inför dem?
Vad skulle du säga till dem om du hade träffat dem?
Fundera över vilka orsakerna kan vara till att personen/personerna handlar/beter sig som de gör.

Ge exempel genom citat.
GESTALTNING
Hittar du någon bra gestaltning i novellen? Tycker du att författaren lyckas att: ”Show, don’t tell”?

Ge exempel genom citat.
BESKRIVNING
Hittar du några bra beskrivningar i novellen? Tycker du att författaren lyckas med att ge läsaren bilder av platser och personer? Använder hen sinnesintrycken (syn, smak, hörsel, känsel och lukt)?

Ge exempel genom citat.
BUDSKAPET/(=tema)
I en novell får författaren inte plats med att beskriva och förklara allt. Därför är det mycket som sägs ”mellan raderna”, dvs det är mycket man som läsare får försöka klura ut och gissa sig till.
Vad handlar din novell om?
Vilket är novellens budskap? Vad sägs mellan raderna?
EGNA TANKAR/REFLEKTIONER
Vilka tankar får du efter att ha läst novellen?
Utgå från egna erfarenheter, omvärldsfrågor och livsfrågor (se nedan). Koppla ihop texten med någon annan text du har läst, en film du har sett och/ eller något du själv har varit med om.
Exempel på omvärlds- och livsfrågor:
  • relationer
  • meningen med livet
  • mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar till exempel frihet och ansvar, rätt och orätt, jämlikhet och solidaritet
  • flickors och pojkars identiteter och roller
  • mobbning/utanförskap/kränkning
  • vad ett bra liv kan vara och vad det kan innebära att göra gott 
  • vad det innebär att vara en bra kamrat
  • vad som händer efter döden
  • religionsfrihet
  • synen på jämställdhet
Använd de här orden och begreppen för att uttrycka dina åsikter om novellen:
”Jag anser...”
”Jag menar...”
”Enligt min åsikt...”
”Jag hävdar...”
”Jag tycker...”
”Min personliga åsikt...”
”Jag har intrycket av att...”
”Om du frågar mig...”
”Jag har känslan av att...”
”Jag är fast övertygad om...” 
”Det jag vill säga är...”
”I grund och botten tycker jag...” 
”Å ena sida och andra sidan...” etc, etc... 

Veckoplanering
v 45
intro arbetsområdet: läsförståelse/kunskapskrav: vad bedöms? Enkla-mer utvecklade resonemang: exempel+ övning, ställ frågor till texten, texttypen ’novell’, att läsa mellan raderna, citatteknik 
Öva på att läsa mellan raderna “Rebeckas skoldag”, “Polare ändå?” och “Örfilen”.
Individuellt, i smågrupper samt gemensam genomgång.

Skapa ett GoogleDrive-dokument: ”novellanalys+namn på novell+ditt namn+klass”
Kopiera in mallen 2 ggr.
genomgång analysfrågor
högläsning novell no 1 "Trädet"
analys av novellen i grupper+ genomgång svar i helklass

v 46
novell no 2 
analys individuellt+ i grupp
illustrera novellerna i Educreation/story board

v 47
läs+ analysera+ dramatisera novell

v 48
analys i par/3-grupp av novell no 3

v 49
Prov analys av novell
Skrivs, förhand, i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar