Del 2
”Resonemang kring dialekter.”
Nu ska du få chansen att resonera och fundera kring dialekter. Du ska använda dig av din intervju samt söka svar på en valfri fråga som handlar om dialekter.
1 Skriv om intervjun till en löpande text.
Börja så här:
Jag har intervjuat…
2 Efter denna text ska du tänka till kring svaren på intervjufrågorna. Var det något du reagerade på? Var det något du tyckte var konstigt/spännande/förvånande?
Jag kom att tänka på…
Jag tycker att…
3 Nästa uppgift är att resonera kring en dialektfråga som du, med hjälp av fakta, ska besvara.
Exempel på frågor:
- Uppfattas man olika beroende på vilken dialekt man har?
- Vilken dialekt tycker du är finast/fulast? Varför?
- Vilken bild ger media av dialekter och hur påverkas vi av den?
- Är vissa dialekter mer populära än andra? Varför?
- Håller dialekterna på att försvinna?
- Hur har dialekterna förändrats under det senaste århundradet?
- Vilka dialekter används i reklam/i filmer?
- Är rinkebysvenska/invandrarsvenska/shobresvenska/miljonsvenska en dialekt?
Obs! Endast delar av kunskapskravet testas (även om hela matrisen fylls i). Resten av förmågorna testas vid andra tillfällen under högstadiet. Då kan betyget, så klart, ändras.
Du för enkla och till viss del under byggda resonemang om svenska språkets särdrag.
Detta betyder att du ger exempel på fakta som hjälper dig att ”bevisa” att dina tankar är rimliga. Du förklarar, med hjälp av fakta, vad du anser. (E)
Du för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om svenska språkets särdrag.
Detta betyder att du ger flera exempel på fakta som hjälper dig att ”bevisa” att dina tankar är rimliga. Du förklarar, med hjälp av fakta, vad du anser. (C)
Du för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om svenska språkets särdrag.
Detta betyder att du ger många exempel på fakta som hjälper dig att ”bevisa” att dina tankar är rimliga. Du förklarar, med hjälp av fakta vad du anser. (A)
7a: inlämning torsdag, 18/2
7b: inlämning fredag, 19/2
7c: inlämning torsdag, 11/2
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar