måndag 8 maj 2017

FILM/MUSIK PROJEKTET

Regler och tips när du ska redigera och ljudlägga filmen 
Tänk så här när du ska ljudlägga filmen: 
Använd bara musik som ni i gruppen själva har komponerat under musiklektionerna i filmen. 
Det är ok att använda ljudeffekter som "steg i gruset", "dörr som knarrar" mm. 
Om man har övat in och fått med en övergång mellan olika delar i sin låt kan det vara snyggt och effektfullt att få med just den övergången som ett av ljudklippen i filmen.  De som inte har spelat in en övergång kan använda delarna var för sig.... 
I övrigt behöver inte låten komma som en helhet. Man kan gärna klippa in olika delar av låten på olika ställen i filmen. 
Om inte hela låten kan vara med under filmen (någon del kanske inte passar in) då bör man lägga låten i sin helhet till eftertexten eller som intro, så att jag kan höra alla delar när jag ska bedöma. 

Filmmusikskapandet 
Här kommer en lista med tips och råd när du jobbar med filmmusikskapandet: 
Allt ni jobbar med ska vara er egen musik. Ni får inte låna eller sno från någon annan. 
Man måste jobba i grupp. Se till att alla i gruppen är aktiva i alla moment i musikskapandet. 
Dokumentera alla idéer. Skriv upp, spela in! 
Ta hjälp av ”Förslag på arbetsgång” och andra tips på ackord-matrisen
   • Er viktigaste uppgift är att skapa en HUVUDLÅT. Det är framför allt den (och hur ni i gruppen gemensamt arbetar med den) som jag kommer att bedöma. 
Låten ska bestå av ackord och melodi. Om ni vill ha en text till melodin behöver ni inte ha kommit på den själva. 
Jobba vidare och skapa ”riktig” musik genom att förlänga (loopa låten, lägga till fler delar med liknande eller ett varierat innehåll) och arrangera (spela ackorden i en komprytm, sätta till en basstämma, slagverksstämma, mm) er låt. 
När man övar in låten är det smart att kolla i vilket instrument man behöver nå längre i matrisen och passa på att spela det i inspelningarna, så att man kan få möjlighet att nå längre i bedömningen.... 
Gör testinspelningar redan tidigt så att ni lär er att tampas med problem som uppstår och hinner fixa till dem under arbetets gång. 
  • Dokumentera alltid det ni vill komma ihåg till nästa lektion! Anteckna och spela in! 

Förslag på arbetsgång:
Ackorden som står på samma rad i ackord-matrisen är ”släkt” med varandra och passar därför ganska bra ihop. 
  1. Välj en tonart (= rad) och lär dig/er ackorden i den tonarten. Kolla på ”ackord-listan".
  2. Sätt ihop några av ackorden och prova vilken ordning som låter bra.
  3. Spela (eller sjung) en melodi till ackorden
  4. Bestäm dig/er för om detta är vers, refräng eller en annan del av låten.
  5.       Gör nästa del av låten på samma sätt som den första. Använd dig då gärna av samma    ackordrad i ackord-listan (samma tonart). Man kan använda olika ackord i vers och refräng men det kan också vara samma.
  6.       Arrangera låten: Hur ska de olika instrumenten spela och när? Behövs det övergångar mellan de olika delarna?
  7.       Öva! Se till att alla i gruppen har en uppgift i samspelet. Kopiera anteckningarna så att alla lätt kan hänga med i samspelet.
  8.       Dags för gruppen att spela in låten! 

Exempel på hur film-musik projektet kan bedömas  på de olika nivåerna

Musikskapandet
Låten har en enkel form.
Ackord och/eller melodi i vers och refräng låter ganska lika.

Låten har en mer varierad form.
Vers och refräng har olika karaktär. Den innehåller melodi och ackord. 
Kanske finns fler delar med i låtens orm.

Låten har en varierad form med flera delar av olika karaktär. Den innehåller melodi och ackord. 
Låten känns genomtänkt och har en väl fungerande form. 
Delarna passar ihop och följer på varandra på ett naturligt sätt. 
Man hör att det har funnits en tanke även kring inspelningen, t ex hur och när de olika instrumenten 
spelar.

Musicerandet
Med stöd av andra deltar du aktivt när ni spelar och sjunger er låt. 
Du har visst flyt och tajming i ditt spel/ din sång och är med i hela eller delar av låten.

Du deltar i stora delar av låten i grupp eller som solist när ni spelar och sjunger.
Du har en relativt god ton- och rytmsäkerhet och hittar oftast rätt i ackordbyten, melodi och tajming.  
Du anpassar din stämma relativt väl till helheten.   

Du deltar i stora delar av låten i grupp eller som solist när ni spelar och sjunger.
Du har en god ton- och rytmsäkerhet, hittar rätt i ackordbyten, melodi och tajming och spelar med 
passande karaktär. Du anpassar din stämma väl till helheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar