VECKA 22: REDOVISNING FILM/MUSIK PROJEKTET
Ni har haft i uppgift att utifrån ett värdeord skapa en film (stop-motion) och att förstärka uttrycket i filmen med hjälp av musik som ni själva har komponerat och spelat/sjungit. När ni har spelat in er musik och lagt in den som ljudfil till filmen, ska ni skicka en länk till ert video-clip till mig:
samt skriva en reflektion till arbetet med att skapa musik till film på er lärlogg i Unikum.
REFLEKTION TILL SKAPANDET AV MUSIK TILL FILM
Vilket värdeord hade ni/du?
Vilka elever ingick i din grupp?
Vilka instrument (sång betraktas här som ett instrument) ingår i er komposition?
Vilket instrument spelade du ?
Beskriv i en sammanhängande text hur er låt förstärker uttrycket i ert video-clip utifrån följande punkter:
• låtens uppbyggnad (t.ex. intro, vers, refräng… eller annan uppbyggnad utifrån filmen)
• ackordföljder som använts (vilken stämning skapar de - är det huvudsakligen dur- eller moll-ackord?)
• melodier (om ni använt er av melodier - vilken karaktär har de som förstärker uttrycket i filmen?)
• instrument och spelsätt (beskriv hur instrumentens klangfärg och sättet att spela på - t.ex. snabbt/långsamt; starkt/svagt - i er komposition påverkar uttrycket i filmen?)
Beskriv i en sammanhängande text arbetsprocessen med musikskapandet utifrån följande punkter:
• din roll/uppgift i gruppen i musikskapandet, musicerandet, inspelningen och redigeringen
• arbetsgång
• utmaningar
• vad du är nöjd med
• vad du skulle ha velat förbättra
För er som får knappt med tid för att göra inspelningen finns det möjlighet att komma och göra denna under de tider jag inte undervisar eller repeterar i musiksalen. Ni får isåfall kontakta mig - så vi kan hitta en passande tid.
/ Susanne
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar