Glöm inte att lämna in det praktiska HKK-provet till mig senast fredagen den 27/5.
Lorry
onsdag 25 maj 2016
måndag 23 maj 2016
Svenskgrupper, 7C
På svenskan arbetar ni i följande grupper:
Grupp 1:
Grupp 1:
Emelie T
Hanna
Jakob O
Johannes P
Grupp 2:
Ronja
Annika
Julia
Deeqa
Grupp 3:
Dioni
Josefin
Emil
Johannes K
Sonja
Emelie D
Grupp 4:
Alban
Jakob E
Adel
Adam
Hampus
Svenska 7C
De sista svensklektionerna innan terminsslutet kommer vi att ägna oss åt följande:
1. Smågruppsdiskussion.
1. Smågruppsdiskussion.
Här diskuterar vi filmen "Det finns bara en Jimmy Grimble" utifrån ett antal frågor ni kommer att få utdelade under den lektion då er grupp ska diskutera.
2. Filmatisering/dramatisering av en saga!
I samma grupp som ni diskuterade kommer ni också att arbeta i när ni gör denna årets sista svenskämnesuppgift. Ni ska, tillsammans i grupper,välja ut en saga ni känner väl och göra om den till en moderna version. Ni ska alltså förflytta Mästerkatten, Rapunzel eller vem helst ni nu väljer, in i 2016. Hur skulle berättelsen då se ut då? Vilka hinder skulle de kunna möta idag, jämfört med den tid då originalet utspelar sig? Vad skulle belöningen kunna bli? Det är upp till er att fundera ut!
Denna version ska ni iscensätta. Ni väljer själva om ni vill spela upp den som pjäs, eller filmatisera den.
Ni har 5 lektioner på er, från och med måndagen. Tänk på, att en halv/en av dessa lektioner kommer att falla bort eftersom ni då kommer att ha er gruppdiskussion. Det gäller alltså att vara effektiv! Filmen/dramat ska vara 5-10 minuter långt.
Ni har 5 lektioner på er, från och med måndagen. Tänk på, att en halv/en av dessa lektioner kommer att falla bort eftersom ni då kommer att ha er gruppdiskussion. Det gäller alltså att vara effektiv! Filmen/dramat ska vara 5-10 minuter långt.
Tänk på:
1. Välj en saga
2. Bearbeta om den tillsammans i gruppen, så att det blir en modern saga. Tänk efter: Vem ska spelar vilken roll? Behöver ni någon rekvisita?
3. Öva in/filma!
4. SHOW TIME!
1. Välj en saga
2. Bearbeta om den tillsammans i gruppen, så att det blir en modern saga. Tänk efter: Vem ska spelar vilken roll? Behöver ni någon rekvisita?
3. Öva in/filma!
4. SHOW TIME!
Om inget oförutsett händer är premiären för dessa blivande mästerverk torsdagen den 2/6.
Kör i vind! //Emelie
Kör i vind! //Emelie
Djurgrupperna
Tidsåtgång: 5 timmar =
2 tim djurgruppen + 2 tim egna arten + 1 tim gemensam diskussion och
källresonemang.
Detta arbete ska presenteras som en keynote.
Den ska innehålla båda text och bild och/eller film.
Grupparbete
Beskriv djurgruppen
och vad som är typiskt för den.
Ge exempel på olika sorters grupper och arter som ingår i
den.
Varför bildar dessa djur denna djurgrupp?
Vilka är de utmärkande dragen?
Diskussionsfrågor
Vad händer om just era djurarter blir utrotade?
Är det viktigt att upptäcka och undersöka hittills okända
arter?
Motivera era svar!
Enskilt arbete
Välj en art var
och beskriv den noggrant och illustrera med bilder.
Utseende – anpassningar som djuret har nytta av t ex mun,
fötter, ögon, öron och skillnader mellan
hane och hona
Miljö – jaktområden och bon
Föda – vad och hur äter de
Fiender/ hot mot arten
Konkurrerande arter
Förökning och antal ungar
Var och en gör en källförteckning.
Resonera kring källorna på vilket sätt de är viktiga för
arbetet och varför du litar på dem.
1. Vad heter källan?
2. Vem är avsändaren?
3. Litar jag på avsändaren, dvs. är källan trovärdig? Varför, varför inte?
4. Från vilket år/datum är källan?
5. Är källan för gammal för mig att använda, eller kan jag använda den, och varför?
6. Hur svår/lätt är informationen? Kan jag använda den?
7. Ger källan svar på mina frågor?
8. Om nej, vad saknas?
7a klar till torsdag v 22 och 7b klar till fredag v
22.
Ryggradslösa djur
Urdjur
Svampdjur – Wisam, Johannes,
Sachary
Nässeldjur – koralldjur,
maneter Antonia, Michelle, Linda, Saga, Ashley, Asrar
Maskar – rund-, platt- och
ringmaskar
Blötdjur – snäckor, musslor,
bläckfiskar Kaylo, Isak, Hannah, Jonna
Tagghudingar – sjöstjärnor,
sjöborrar, sjögurkor Siri, Katalin,
Leddjur – tusenfotingar,
kräftdjur, spindeldjur, insekter Johan R, Hjalmar, Marcelo
Ryggradsdjur
Fiskar Simon, Hampus, Rayen
Groddjur – grodor,
salamandrar, paddor Jakob AB, Thea
Kräldjur – ödlor, ormar,
krokodiler, sköldpaddor Madeleine, Alicia, Clara, Vanja, Tove
Fåglar Johan A, Emil, Linus,
Sebastian
Däggdjur – kloakdjur,
pungdjur, moderkaksdjur Jakob S, Felix, Ibrahim, Vera, Helin, Minna
onsdag 18 maj 2016
Español semana 21
¡Hola!
Läxan till onsdag nästa vecka är:
Capítulo 16
Carmela va a Madrid p. 60 - 63. Läsa, förstå och översätta texten.
Glosor p. 93. Lär er dem.
Läs också på hur man säger när man måste göra något:
Tener que + infinitiv (verbets grundform)
tengo
tienes hablar
tiene comer
tenemos que vivir Jag måste prata/äta/bo...etc
tenéis
tienen
Läxan till onsdag nästa vecka är:
Capítulo 16
Carmela va a Madrid p. 60 - 63. Läsa, förstå och översätta texten.
Glosor p. 93. Lär er dem.
Läs också på hur man säger när man måste göra något:
Tener que + infinitiv (verbets grundform)
tengo
tienes hablar
tiene comer
tenemos que vivir Jag måste prata/äta/bo...etc
tenéis
tienen
tisdag 17 maj 2016
Franska 7 ABC - v 20 - 22
Bonjour!
Den sista uppgiften blir att skriva boken om dig själv - MOI - och använda den text som du fått ut som hjälp.
De 6 kapitlen ska vara färdigskrivna som en kladd i din skrivbok på måndag v 21 så använd lektionstiden effektivt och jobba även lite hemma så att du hinner klart.
Renskrivningen av de 6 kapitlen ska vara klar måndag v 22.
Arbetet lämnas in senast onsdag v 22.
Lycka till!/Ingela
Den sista uppgiften blir att skriva boken om dig själv - MOI - och använda den text som du fått ut som hjälp.
De 6 kapitlen ska vara färdigskrivna som en kladd i din skrivbok på måndag v 21 så använd lektionstiden effektivt och jobba även lite hemma så att du hinner klart.
Renskrivningen av de 6 kapitlen ska vara klar måndag v 22.
Arbetet lämnas in senast onsdag v 22.
Lycka till!/Ingela
Grupper och lokaler vid öppet hus
Workshops vid öppet hus 17 maj
Klassrum 7 A
Garageband
Linus, Sebastian, Sachary, Thea
Isak, Alban, Jakob AB, Kaylo
Klassrum 7 B
Keynote
Madeleine, Alicia, Johannes K, Julia, Emil B, Antonia
Hannah S, Siri, Clara
Klassrum 7 C
Imovie
Simon, Minna, Johannes N, Rayen
Josefin, Johannes P, Sonja
Klassrum 6 A
Google docs
Adel, Adam, Dioni
Google Earth
Emil Å, Katalin
Digitala läromedel
Linda, Marcello, Johan A
Verkstaden
Blogger
Emelie D, Jakob O, Caroline
Teodor, Vera
Quizlet
Ronja, Annika S
Grupprum 7 A
Kahoot
Vanja, Tove, Helin
Sökstrategier
Jakob E, Ibrahim, Felix
Grupprum 7 BC
Globalis.se
Jonna, Saga, Hjalmar
King of maths
Hampus E, Wisam
Hemkunskapen
Greenscreen
Johan R, Jakob S
Sketches
Ashley, Asrar
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)