onsdag 25 maj 2016

Hkk grupp 7:2 och 7:4

Glöm inte att lämna in det praktiska HKK-provet till mig senast fredagen den 27/5.

Lorry

måndag 23 maj 2016

Svenskgrupper, 7C

På svenskan arbetar ni i följande grupper:

Grupp 1:
Emelie T
Hanna
Jakob O
Johannes P

Grupp 2:
Ronja
Annika
Julia
Deeqa

Grupp 3:
Dioni
Josefin
Emil
Johannes K
Sonja
Emelie D

Grupp 4:
Alban
Jakob E
Adel
Adam
Hampus

Svenska 7C

De sista svensklektionerna innan terminsslutet kommer vi att ägna oss åt följande:

1. Smågruppsdiskussion.

Här diskuterar vi filmen "Det finns bara en Jimmy Grimble" utifrån ett antal frågor ni kommer att få utdelade under den lektion då er grupp ska diskutera.

2. Filmatisering/dramatisering av en saga!

I samma grupp som ni diskuterade kommer ni också att arbeta i när ni gör denna årets sista svenskämnesuppgift. Ni ska, tillsammans i grupper,välja ut en saga ni känner väl och göra om den till en moderna version. Ni ska alltså förflytta Mästerkatten, Rapunzel eller vem helst ni nu väljer, in i 2016. Hur skulle berättelsen då se ut då? Vilka hinder skulle de kunna möta idag, jämfört med den tid då originalet utspelar sig? Vad skulle belöningen kunna bli? Det är upp till er att fundera ut!

Denna version ska ni iscensätta. Ni väljer själva om ni vill spela upp den som pjäs, eller filmatisera den.

Ni har 5 lektioner på er, från och med måndagen. Tänk på, att en halv/en av dessa lektioner kommer att falla bort eftersom ni då kommer att ha er gruppdiskussion. Det gäller alltså att vara effektiv! Filmen/dramat ska vara 5-10 minuter långt.

Tänk på:

1. Välj en saga
2. Bearbeta om den tillsammans i gruppen, så att det blir en modern saga. Tänk efter: Vem ska spelar vilken roll? Behöver ni någon rekvisita?
3. Öva in/filma!
4. SHOW TIME!

Om inget oförutsett händer är premiären för dessa blivande mästerverk torsdagen den 2/6.

Kör i vind! //Emelie

Djurgrupperna

Tidsåtgång: 5 timmar = 2 tim djurgruppen + 2 tim egna arten + 1 tim gemensam diskussion och källresonemang.
Detta arbete ska presenteras som en keynote.
Den ska innehålla båda text och bild och/eller film.

Grupparbete
Beskriv djurgruppen och vad som är typiskt för den.
Ge exempel på olika sorters grupper och arter som ingår i den.
Varför bildar dessa djur denna djurgrupp?
Vilka är de utmärkande dragen?

Diskussionsfrågor
Vad händer om just era djurarter blir utrotade?
Är det viktigt att upptäcka och undersöka hittills okända arter?
Motivera era svar!

Enskilt arbete
Välj en art var och beskriv den noggrant och illustrera med bilder.
Utseende – anpassningar som djuret har nytta av t ex mun, fötter, ögon, öron och  skillnader mellan hane och hona
Miljö – jaktområden och bon
Föda – vad och hur äter de
Fiender/ hot mot arten
Konkurrerande arter
Förökning och antal ungar

Var och en gör en källförteckning.
Resonera kring källorna på vilket sätt de är viktiga för arbetet och varför du litar på dem.
1.   Vad heter källan?
2.   Vem är avsändaren?
3.   Litar jag på avsändaren, dvs. är källan trovärdig? Varför, varför inte?
4.   Från vilket år/datum är källan?
5.   Är källan för gammal för mig att använda, eller kan jag använda den, och varför?
6.   Hur svår/lätt är informationen? Kan jag använda den?
7.   Ger källan svar på mina frågor?
8.   Om nej, vad saknas?
7a klar till torsdag v 22 och 7b klar till fredag v 22.

Ryggradslösa djur
Urdjur
Svampdjur – Wisam, Johannes, Sachary
Nässeldjur – koralldjur, maneter Antonia, Michelle, Linda, Saga, Ashley, Asrar
Maskar – rund-, platt- och ringmaskar
Blötdjur – snäckor, musslor, bläckfiskar Kaylo, Isak, Hannah, Jonna
Tagghudingar – sjöstjärnor, sjöborrar, sjögurkor Siri, Katalin,
Leddjur – tusenfotingar, kräftdjur, spindeldjur, insekter Johan R, Hjalmar, Marcelo

Ryggradsdjur
Fiskar Simon, Hampus, Rayen
Groddjur – grodor, salamandrar, paddor Jakob AB, Thea
Kräldjur – ödlor, ormar, krokodiler, sköldpaddor Madeleine, Alicia, Clara, Vanja, Tove
Fåglar Johan A, Emil, Linus, Sebastian

Däggdjur – kloakdjur, pungdjur, moderkaksdjur Jakob S, Felix, Ibrahim, Vera, Helin, Minna

onsdag 18 maj 2016

Español semana 21

¡Hola!

Läxan till onsdag nästa vecka är:

Capítulo 16
Carmela va a Madrid p. 60 - 63. Läsa, förstå och översätta texten.
Glosor p. 93. Lär er dem.

Läs också på hur man säger när man måste göra något:

Tener que + infinitiv  (verbets grundform)

tengo
tienes                        hablar
tiene                         comer
tenemos      que        vivir                             Jag måste prata/äta/bo...etc      
tenéis
tienen

tisdag 17 maj 2016

Franska 7 ABC - v 20 - 22

Bonjour!

Den sista uppgiften blir att skriva boken om dig själv - MOI - och använda den text som du fått ut som hjälp.

De 6 kapitlen ska vara färdigskrivna som en kladd i din skrivbok på måndag v 21 så använd lektionstiden effektivt och jobba även lite hemma så att du hinner klart.

Renskrivningen av de 6 kapitlen ska vara klar måndag v 22.
Arbetet lämnas in senast onsdag v 22.

Lycka till!/Ingela

Grupper och lokaler vid öppet hus

Workshops vid öppet hus 17 maj

Klassrum 7 A

Garageband

Linus, Sebastian, Sachary, Thea

Isak, Alban, Jakob AB, Kaylo

Klassrum 7 B

Keynote

Madeleine, Alicia, Johannes K, Julia, Emil B, Antonia

Hannah S, Siri, Clara

Klassrum 7 C

Imovie

Simon, Minna, Johannes N, Rayen

Josefin, Johannes P, Sonja

Klassrum 6 A

Google docs

Adel, Adam, Dioni

Google Earth

Emil Å, Katalin

Digitala läromedel

Linda, Marcello, Johan A


Verkstaden

Blogger

Emelie D, Jakob O, Caroline

Teodor, Vera

Quizlet

Ronja, Annika S



Grupprum 7 A

Kahoot

Vanja, Tove, Helin

Sökstrategier

Jakob E, Ibrahim, Felix



Grupprum 7 BC

Globalis.se

Jonna, Saga, Hjalmar

King of maths

Hampus E, Wisam


Hemkunskapen

Greenscreen

Johan R, Jakob S

Sketches

Ashley, Asrar