¡Hola!
Algo de comer página 52-53
Vocablos página 92 todos los vocablos (alla glosor som hör till menyn på sidan 52-53).
tisdag 8 mars 2016
lördag 5 mars 2016
Vikarieinstruktioner vecka 10 7C
Idag kommer ni att genomföra en övning i valfri teknik. Ni får alla varsin bild av Picassos kubistiska målning Guernica. Bilden visar spanska inbördeskriget 1937 då staden Guernica förstördes, vi kommer att prata om bilden när jag är tillbaks vecka 11.
Klistra fast er bild av målningen Guernica var ni vill på pappret, hjälp sedan Picasso att fylla resten av pappret med en fortsättning av målningen. Ni får använda valfri teknik som till exempel, collage, akvarell, pastell, blyerts, akrylfärg.
Visa var ni tror händer utanför bilden, genom att täcka papperet med beskrivningen. Försök att rita/måla på samma sätt som Picasso gjorde.
Vill ni ha blyerts med olika HB kan ni fråga vikarie om de kan hämta från mitt arbetsrum i bildsalen.
Lycka till! Maria
Klistra fast er bild av målningen Guernica var ni vill på pappret, hjälp sedan Picasso att fylla resten av pappret med en fortsättning av målningen. Ni får använda valfri teknik som till exempel, collage, akvarell, pastell, blyerts, akrylfärg.
Visa var ni tror händer utanför bilden, genom att täcka papperet med beskrivningen. Försök att rita/måla på samma sätt som Picasso gjorde.
Vill ni ha blyerts med olika HB kan ni fråga vikarie om de kan hämta från mitt arbetsrum i bildsalen.
Lycka till! Maria
fredag 4 mars 2016
Vikarie instruktioner 7A vecka 10. Akvarell-himmel och hav!
På torsdag vecka 10 ska ni måla akvarell. Syftet är att våga använda mycket färg och att arbeta med helhet istället för detaljer, vilket ni kan behöva efter att ha arbetat koncentrerat under lång tid med porträtt. Ni startar lektionen med att finna er nya plats i salen, se placeringar på tavlan.
Jag är bortrest vecka 10 så ni kommer då att få en vikarie+Anna Johanssen som kommer att inleda lektion med att visa er hur ni monterar fast akvarellpapper på massonitskivor.
På er hylla i skåpet finns massonitskivor. akvarellpapper. På diskbänken ovanför finns pappersremsor att montera papperet med, behållare till vatten och penslar. Ni använder akvarellfärgen i de blå askarna.
Sök instruktionsfilmen ”akvarell-himmel och hav” på youtube titta på den individuellt i Ipad och utan ljud.
Sök sedan på youtube efter ” lars lerin himmel och hav” och starta filmklippet ”more water colour paintings”, titta på den utan ljud.
Ta en sväng in i rummet bredvid mitt arbetsrum och titta på andra elevers väl genomförda arbeten som står uppställda där.
Starta därefter era egna arbeten. Börja med att pensla pappret med enbart vatten. Måla sedan enligt instruktionsfilmen. Målet är inte att avbilda filmens exakt men att försök att skapa ett landskap med hjälp av mycket färg och vatten. Håll gärna er masonit skiva upprätt (ställ den upp på bänken) ibland när ni målar så att färgen kan ”röra på sig över pappret, självklart lägger ni då en tidning under era arbeten för att skydda bänken. Då ni anser att ert arbete är avslutat lägger ni det på tork i lilla rummet bredvid mitt kontor. Skriv namn och klass på tejpen.
Städa bänkar, tvätta penslar, låt penslar torka med borst uppåt, sätt inte på locket innan färgen åter är helt torr för då kan den bli dålig.
Arbetets längd är beräknat till en lektion, så vi försöker att gör klart det vecka 10.
Hoppas att ni får en givande och rolig lektion, jag ser fram emot att ta del av era arbeten då jag kommer hem! Lycka till! Maria
Jag är bortrest vecka 10 så ni kommer då att få en vikarie+Anna Johanssen som kommer att inleda lektion med att visa er hur ni monterar fast akvarellpapper på massonitskivor.
På er hylla i skåpet finns massonitskivor. akvarellpapper. På diskbänken ovanför finns pappersremsor att montera papperet med, behållare till vatten och penslar. Ni använder akvarellfärgen i de blå askarna.
Sök instruktionsfilmen ”akvarell-himmel och hav” på youtube titta på den individuellt i Ipad och utan ljud.
Sök sedan på youtube efter ” lars lerin himmel och hav” och starta filmklippet ”more water colour paintings”, titta på den utan ljud.
Ta en sväng in i rummet bredvid mitt arbetsrum och titta på andra elevers väl genomförda arbeten som står uppställda där.
Starta därefter era egna arbeten. Börja med att pensla pappret med enbart vatten. Måla sedan enligt instruktionsfilmen. Målet är inte att avbilda filmens exakt men att försök att skapa ett landskap med hjälp av mycket färg och vatten. Håll gärna er masonit skiva upprätt (ställ den upp på bänken) ibland när ni målar så att färgen kan ”röra på sig över pappret, självklart lägger ni då en tidning under era arbeten för att skydda bänken. Då ni anser att ert arbete är avslutat lägger ni det på tork i lilla rummet bredvid mitt kontor. Skriv namn och klass på tejpen.
Städa bänkar, tvätta penslar, låt penslar torka med borst uppåt, sätt inte på locket innan färgen åter är helt torr för då kan den bli dålig.
Arbetets längd är beräknat till en lektion, så vi försöker att gör klart det vecka 10.
Hoppas att ni får en givande och rolig lektion, jag ser fram emot att ta del av era arbeten då jag kommer hem! Lycka till! Maria
torsdag 3 mars 2016
Bokprat och vikten av att läsa
Den här veckan har vi i sjuan fått besök av Monika, bibliotekarien, som tipsade om spännande, sorgliga, angelägna, romantiska och skrämmande böcker. Tack så mycket Monika! Här kan ni läsa mer om de böcker som Monika tipsade om.
... och så kan vi ju passa på att påminna om vikten av att läsa!
Visste ni att ...
Så visst gör läsningen skillnad!
(Källa: Ingvar Lundberg, professor i psykologi, Göteborgs universitet samt Mats Myrberg, professor i specialpedagogik, Stockholms universitet.)
... och så kan vi ju passa på att påminna om vikten av att läsa!
Visste ni att ...
- 80% av vårt ordförråd kommer från skriven text.
- En sjuåring har ett ordförråd på ca. 5000 - 7000 ord.
- En sjuttonåring som har läst och/eller lyssnat regelbundet på texter har ca. 50 000 - 70 000 ord i sitt ordförråd.
- En sjuttonåring som inte har läst och/eller lyssnat regelbundet på texter har bara 15 000 - 17 000 ord i sitt ordförråd.
- För att kunna hänga med i nyhetssändningar, förstå medelsvåra tidningstexter, instruktioner och anvisningar som vi stöter på i livet behöver vi ha ett ordförråd på minst 50 000 ord.
Så visst gör läsningen skillnad!
(Källa: Ingvar Lundberg, professor i psykologi, Göteborgs universitet samt Mats Myrberg, professor i specialpedagogik, Stockholms universitet.)
English 7A - week 9
Hi everyone,
For Friday week 9 I want you to read the texts:
Let's talk festivals p. 48-49
Red Nose Day p. 50-51
And learn the words you have chosen from these texts and filled in your 3-columns-list.
Remember to bring the list for Friday!
Good luck! Ingela
For Friday week 9 I want you to read the texts:
Let's talk festivals p. 48-49
Red Nose Day p. 50-51
And learn the words you have chosen from these texts and filled in your 3-columns-list.
Remember to bring the list for Friday!
Good luck! Ingela
onsdag 2 mars 2016
Matematikplanering - bråk, procent och diagram/lägesmått
Vecka
|
Innehåll
|
Läxa
|
9
|
Bråkdelar s 97 udda 4001-> + test
Bråkform och blandadform s 98 udda 4011-> + test
|
|
10
|
Förkorta s 99 udda 4017->
Förlänga s 100 udda 4029-> + test
|
Läxa 10
|
11
|
Bråkform och decimalform s 101 udda 4041-> + 2 test
Jämföra bråk s 102 alla
uppgifter
Diagnos 4:1 s 105
+ Problemlösning s 103 + Tänk efter s 104
|
Läxa 11
|
12
|
PÅSK
|
|
13
|
Dela av det hela s 112 udda 4111->
Addition och subtraktion av bråk s 113 udda 4125-> +
test
|
|
14
|
Kapiteldiagnos 4 s
121 + problemlösning + tänk efter
Procent betyder hundradelar s 127 udda 5001-> + test
|
Läxa 13
|
15
|
Det hela är 100% s 128 udda 5013->
Hur många procent? S 129 udda 5021-> + test
Procent med miniräknare s 130 udda 5049->
|
|
16
|
Ändring i procent s 131 alla uppgifter + test
Diagnos 5:1 s 134 + (Tänk efter s 133 + Problemlösning s 132)
Räkna med procent s 139 udda 5107-> + test
|
Läxa 14
|
17
|
Nytt värde s 140 udda 5121-> + test
Mer än 100% s 141 alla
uppgifter + test
Kapiteldiagnos 5 s
149
|
Repetition 4
S 123
|
18
|
Repetition 4+5 och Prov
på bråk och procent
|
Repetition 5
S 151
|
19
|
TEMAVECKA
|
|
20
|
Diagram och lägesmått
|
|
21
|
Diagram och lägesmått
|
|
22
|
Diagram och lägesmått
|
|
23
|
Diagram och lägesmått
|
Läxor/diagnoser/tänk efter och problemlösning görs i liten
läxbok för inlämning. Detta redovisas alltid noga. Redovisning kan ske med
text, bilder och uträkningar, ofta i kombination. Känns planeringen övermäktig
så prata med Lisa.
Fördjupningsdel med
lite svårare uppgifter:
Bråk Procent
S 110 Mera bråk s
138 Blandade procentuppgifter
S 111 Förhållande s
147 Blandade procentuppgifter
S 120 Mera om bråk s
148 Förminskning och förstoring
Alternativ planering matematik – bråk, procent
och diagram/lägesmått
Vecka
|
Innehåll
|
Läxa
|
9
|
Bråkdelar s 106 alla uppgifter + test s 97
Bråkform och blandadform s 107 alla uppgifter + test s 98
|
|
10
|
Förkorta och Förläng s 108 alla uppgifter + test s 100
|
Träningshäftet
bråk
|
11
|
Bråkform och decimalform s 109 alla uppgifter + 2 test s
101
Jämföra bråk s 102 alla
uppgifter
Diagnos 4:1 s 105
+ Problemlösning s 103 + Tänk efter s 104
|
Träningshäftet
bråk
|
12
|
PÅSK
|
|
13
|
Dela av det hela s 117 alla uppgifter
Addition av bråk s 118 alla uppgifter
Subtraktion av bråk
s 119 alla uppgifter + test s 113
|
|
14
|
Diagnos 4:2 s 116
Kapiteldiagnos 4 s
121 + problemlösning + tänk efter
Procent betyder hundradelar s 135 uppgift 5063-5070 + test
s 127
Det hela är 100% s 135 uppgift 5071-5077
|
Träningshäftet
procent
|
15
|
Hur många procent? S 136 alla uppgifter + test s 129
Ändring i procent s 137 alla + test s 131
|
Träningshäftet
procent
|
16
|
Diagnos 5:1 s 134
Tänk efter s 133 + Problemlösning s 132
Räkna med procent s 145 uppgift 5135-5143 + test s 139
|
Träningshäftet
procent
|
17
|
Nytt värde s 145 uppgift 5144-5151 + test s 140
Mer än 100% s 146 + test s 141
Diagnos 5:2 s 144
Kapiteldiagnos 5 s
149
|
Repetition 4
S 123
|
18
|
Repetition 4+5 och Prov
på bråk och procent
|
Repetition 5
S 151
|
19
|
TEMAVECKA
|
|
20
|
Diagram och lägesmått
|
|
21
|
Diagram och lägesmått
|
|
22
|
Diagram och lägesmått
|
|
23
|
Diagram och lägesmått
|
Läxor/diagnoser/tänk efter och problemlösning görs i liten
läxbok för inlämning. Detta redovisas alltid noga. Redovisning kan ske med
text, bilder och uträkningar, ofta i kombination. Känns planeringen övermäktig
så prata med Lisa.
Behöver du mer träning av något, säg till, så ordnar vi det!
Miljödiskussion
Läs sidan tillsammans i gruppen som ni blivit tilldelad. Diskutera frågorna och skriv ett kortfattat svar tillsammans!
Tänk på att förklara ett steg till med t ex fler exempel och använda därför att.., p g a..., detta medför..., detta bidrar till...
Återvinning s 16 Kemiboken
Vatten s 27 Kemiboken
Klimatpåverkan i fjällen s 36 Kemiboken
Tänk på att förklara ett steg till med t ex fler exempel och använda därför att.., p g a..., detta medför..., detta bidrar till...
Återvinning s 16 Kemiboken
- På vilka sätt kan en polyesterjacka påverka miljön?
- Vad ska man göra med sina gamla kläder?
- Är det bättre att köpa kläder av andra material t ex ylle eller bomull?
Vatten s 27 Kemiboken
- Vad är grundvatten?
- Hur får vi rent dricksvatten?
- Hur påverkar människan att vattnet bli smutsigt och inte alltid kan renas som det ska?
- Varför har vi så olika mycket vatten i världen?
Klimatpåverkan i fjällen s 36 Kemiboken
- Hur ökar och minskar glaciärer i storlek?
- Varför är glaciärer viktiga?
- Hur påverkar en temperaturökning fjällvärlden?
- Varför minskar antalet smågnagare av mindre mängd snö på vintrarna?
- Varför minskar antalet rovfåglar när smågnagarna minskar?
Berätta kort om frågorna och svaren i tvärgrupperna!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)