måndag 14 mars 2016

Tips på hur man avslutar ett föredrag!

Här nedanför kommer en lista med tips från Liza och mig på hur man kan avsluta sitt föredrag på ett bra sätt!

1. Cirkelkomposition
Inledning:
”Det bästa jag vet är att gå ut en stjärnklar natt, och rikta blicken mot himlen. Tänk att allt det ovanför oss sträcker ut sig i all oändlighet, och har funnits där så himla länge!”

Avslutning:
”Och det är det jag tänker på, när jag går ut en stjärnklar natt, vänder blicken mot himlen – det är därför det är det bästa jag vet!”

2. Personlig reflektion/tanke
”Jämställdhet är verkligen jätteviktigt. Det verkar ta lång tid att förändra samhället, och kanske kommer jag aldrig få uppleva ett jämställt samhälle. Men jag tänker, att om vi börjar nu, kanske våra döttrar blir de första som kan leva sina liv på samma villkor som våra söner”

3. Citat, ordspråk, dikt som passar till din presentation
”Så om du som jag tycker det känns jobbigt, pinsamt och dumt att just DU ska hålla tal tänk då på vad den stora filosofen Nalle Puh en gång sa:
   ´Du är modigare än du vet, starkare än du tror och klokare än du förstår!'”

4. Utmaningen
Som jag har berättat för er sitter ungdomar idag still mer än vad som är hälsosamt. Därför utmanar jag er! Från och med idag!  Ta cykeln till skolan, gå till träningen, gå ut med grannens hund – så börjar vi bygga en piggare ungdom!

5. Något roligt!
I det här talet har jag berättat om hur viktigt det är att använda kommatecken – faktum är att kommatecken till och med räddar liv, eller hör bara:

Kom och ät, farmor!
Kom och ät farmor!

Tack för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar