söndag 20 september 2015

Svenska 7abc: sammanställning av era anonyma funderingar

Funderingar kring att samtala/diskutera.
7abc
Vad tycker du är viktigt när du sitter i en grupp och samtalar/diskuterar?
  • att alla är fokuserade och inte tramsar
  • att alla är tysta när någon pratar och lyssnar
  • att ingen håller på med något annat
  • att inte prata i munnen på någon
  • att man inte förstör för andra
  • att jag försöker prata så mycket som möjligt
  • att alla är delaktiga 
  • att alla får en chans att prata så att det inte bara är två som pratar och diskuterar och de andra bara sitter och lyssnar
  • att man inte börjar prata om annat
  • en i taget får prata så man inte stör
  • att man pratar om ämnet och inget annat
  • att alla ”vågar” prata 
  • att visa att alla är uppmärksamma genom att ställa frågor och föra samtalet vidare, t ex säga ”Gör du så?”
  • att alla är aktiva och pratar
  • att man har ett bra samtalsämne
  • att bara prata om det vi ska prata om
  • att det är ett roligt ämne vi pratar om
  • att lägga märke till alla som pratar 
  • att man inte avbryter så att den som pratar inte vet vad den ska säga
  • att om någon ställer en fråga försöker man besvara den så bra som möjligt
  • att man hjälps åt
  • att man ska få prata till punkt
  • att alla får prata, att det liksom inte är en person som pratar hela tiden
  • att man är förberedd liksom
  • att ingen sitter och skrattar om någon säger fel
  • att ingen gör miner eller störande ljud när någon annan pratar
  • att man är positiv och glad
  • att alla får ordet
  • att man får ha sin åsikt men att man respekterar vad andra tycker
  • att man ska ha kul och våga att prata
  • att man aldrig avslutar ett samtal innan alla har tagit lika mycket del, och har fått säga allt dom ville
  • att inte kommentera andras åsikter på ett fult sätt
  • att det inte ska vara pinsamt om man gör fel
  • att hjälpa andra så att de vill vara med i samtalet
  • att alla är engagerade
  • att man känner sig trygg med dem man sitter med
  • att våga vara lite ’outside the box’
  • att ingen klagar eller skriker under tiden
Hur vill du att de andra i gruppen ska bete sig då du pratar?
  • schyssta och hjälper en att bli bättre på ett bra sätt
  • att de lyssnar
  • att de ska titta på mig och inte sitta och pilla med annat
  • att de ska visa att de lyssnar
  • att de inte ska vara för stela, man ska kunna ha roligt
  • att de ställer följdfrågor
  • att de inte avbryter
  • att de kommer med frågor om de inte förstår
  • att de inte håller på med mobil/iPad
  • att de kommenterar
  • att de inte skrattar (om man inte säger något roligt)
  • att de visar intresse 
  • att de respektera att det är jag som pratar
  • att de är ärliga om det är något de inte förstår
  • att de står för vad de tycker
  • att de inte ställer frågor mitt i en mening
  • att man frågar alla i gruppen så att man får prata
  • att dom ska ha roligt
  • att de ska vara koncentrerade
  • att de har ögonkontakt (utan att stirra för då känns det jättekonstig)
  • att de inte har sina egna samtal medan jag pratar
  • att de är snälla
  • att de inte fnissar eller gör miner
  • att de lyssnar så jag slipper säga samma sak två gånger
  • att de inte har tråkigt
  • att de inte ser uttråkade ut (för då blir det inte roligt att prata)
  • att de inte sitter och viskar
Hur ”hjälper” du den som pratar så att han/hon tycker det känns bra att prata?
  • Jag tramsar inte.
  • Jag peppar t ex ”kom igen, du klarar det”
  • Jag lyssnar och ställer kanske lite frågor.
  • Jag visar att jag är intresserad.
  • Jag tittar intresserat men stirrar inte.
  • Jag tramsar inte.
  • Jag lyssnar aktivt.
  • Jag skrattar inte om personen säger fel.
  • Jag avbryter inte. 
  • Jag bryr mig.
  • Jag ställer följdfrågor så att jag kan leda diskussionen framåt.
  • Jag kommenterar inte det han/hon säger.
  • Jag stör inte.
  • Jag säger inget elakt.
  • Jag hjälper kanske någon som inte vågar prata.
  • Jag är tyst.
  • Jag ger dem ordet.
  • Jag ger all min uppmärksamhet till den personen som pratar.
  • Jag försöker se så glad ut som möjligt så att han/hon inte tror att han/hon är tråkigt.
  • Jag är lugn.
  • Jag ger feedback.
  • Jag peppar personen.
  • Om personen tycker att det är läskigt, kan man säga att man själv också tycker det är läskigt, för då är personen inte ensam om det.
  • Om en person tycker det är svårt att läsa ett ord så kan man hjälpa henne/honom.
  • Jag stöttar den som pratar.
  • Om personen inte kommer på ett ord kan jag påminna honom/henne.
  • Om personen ”fastnar” lite kan jag hjälpa till om det var ”det här” hon/han menade.
  • Jag är tyst och lyssnar och säger att texten är bra.
  • Jag nickar som att jag förstår.
  • Jag är tyst och ler mot personen.
  • Jag säger inte emot den som sagt sin åsikt, så att du inte säger ”amen det var en dålig idé” utan tar emot åsikten och säger att det var ett bra förslag
  • Jag deltar med lite små och uppmuntrande kommentarer
  • Om han/hon inte vågar kan jag hjälpa till.
  • Jag kommenterar inte negativt.
  • Jag visar respekt och kanske ställer en fråga till den personen så att man får inte henne/honom i diskussionen.
  • Jag är snäll.
Hur är en bra diskussion?
  • När man inte blir arga på varandra och lyssnar.
  • När man är snäll.
  • När man kan prata i mer än en minut.
  • När man säger så mycket man kan och ställer frågor.
  • lagom lång och intressant
  • att alla är delaktiga och står för det man tycker
  • att ingen blir utelämnad
  • att alla har något att säga
  • att alla kommer med sin åsikt
  • att alla får tycka som man vill
  • att man får uttrycka sin mening
  • att gruppen ställer frågor
  • att man pratar om något intressant
  • att alla medverkar
  • att ingen kommenterar (negativt) 
  • att ingen säger fula/elaka saker
  • att alla pratar ungefär lika mycket
  • att ingen ”tar över”
  • att det är lugnt och trevligt
  • att det går framåt och att man har något att prata om
  • att alla är med
  • att alla har roligt
  • att ingen skriker och gapar
  • att många åsikter kommer fram
  • att både för- och motargument kommer fram
  • att alla får prata och resonera i flera led
  • att man kommer på en bra lösning
  • att man är positiv
  • att alla pratar tydligt
  • att man ställer frågor om man inte förstår
  • att man pratar om något intressant
  • att ingen tramsar
  • att ingen är utanför
Hur är ett bra samtal?
  • inga onödiga saker
  • att man inte babblar strunt
  • att man inte avslutar samtalet direkt
  • att man känner sig trygg
  • att man ger kommentarer och inte bara skriker ut saker
  • att man låter alla prata
  • att alla vågar prata
  • när man bryr sig om vad den andre säger
  • när man artikulerar
  • när man inte stör
  • att alla pratar, inte bara en
  • att man turas om att prata
  • att man känner sig bekväm
  • att man pratar klart och tydligt
  • att alla kan förstå det man säger
  • att det är lugnt och trevligt
  • inga otrevligheter
  • att det är roligt




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar