onsdag 23 september 2015

Svenska 7abc: samtala/diskutera

DISKUSSION OCH SAMTAL.
I en diskussion/ett samtal handlar det om att, tillsammans med andra, kunna föra ett samtal framåt, att analysera och värdera olika synpunkter och att dra slutsatser.

DEL 1
Individuellt.

1 Skapa ett Googledokument i GoogleDrive. Döp: samtala/diskutera-ditt namn-din klass. Dela med:

2 Gör följande rubriker:
”Texttyp”, ”Svåra ord/uttryck”, ”Sammanfattning”, ”Avslutade meningar” och ”Diskussionsfråga”. Kopiera "mallen" så att du har tre tomma "mallar" (i samma dokument). Du ska göra samma sak med tre texter; en som jag väljer, en som du väljer och, slutligen, en som jag väljer (=provtillfället).

3  Läs noggrant igenom din text.

4 Identifiera texttypen (t ex insändare, novell, tidningsartikel). Använd dig t ex av ”Portal” (skrivnyckel).

5 Slå upp 10 svåra ord/uttryck (t ex synonymer.se). Om du inte hittar 10 svåra ord ska du skriva synonymer till ”resten” av orden. (Hittar du t ex 4 st svåra ord ska du hitta synonymer till 6 st). Förbered dig på att förklara/ange synonymer till orden/uttrycken för gruppen.

6 Sammanfatta (skriftligen) texten du har läst (ca 10 meningar). Genom att läsa din sammanfattning ska man förstå vad din text handlar om o c h kunna diskutera den utifrån din diskussionsfråga.

7 Avsluta följande meningar:
Jag kom att tänka på…
Jag förstod inte riktigt…

8 Tänk ut en diskussionsfråga, d v s något du vill diskutera utifrån texten. Skriv ner dina åsikter och funderingar kring frågan. Skriv ett så utförligt som möjligt svar på din egen fråga.

9 Rätta din novell med hjälp av mina markeringar. Publicera din novell din blogg.

10 Läs noveller skrivna av de andra sjuorna på deras bloggar.

11 Gå till biblioteket och låna en riktigt bra bok. Be Monika om hjälp.

12  Läs i din bok tills alla, med ”din text”, är klara.

DEL 2
I responsgrupper (samma texter).

1 Checka av att ni har identifierat rätt texttyp.
2 Gå igenom era ordlistor med svåra ord/uttryck och synonymer.
3 Jämför era sammanfattningar. Lägg till/ta bort.
4 Samtala om era diskussionsfrågor. 
5 Jämför era ”avslutade meningar”.

DEL 3
Individuellt.
1 Utveckla din sammanfattning/din presentation och ditt resonemang i diskussionsfrågan utifrån den respons du fick av klasskompisarna.
2 Förbered dig för diskussionen.
3 Titta på detta klipp gällande att föra resonemang: https://www.youtube.com/watch?v=KxbabP0EBGk

DEL 4
I 4-5-grupper (olika texter)
Nu ska var och en vara diskussionsledare kring sin egen text. Diskussionsledaren ska presentera sin text, leda en diskussion utifrån sina frågor, delta i diskussionen samt sammanfatta diskussionen.  

Detta moment spelas in vid bedömningstillfället. 

Diskussionsledarens roll:
1 Presentera din text genom att läsa upp din sammanfattning.

2 Led diskussionen. Se till så att alla kommer till tals. Ställ följdfrågor till det som de andra säger: Varför tror du det? Hur skulle du vilja att det var i stället? Återför, om det behövs, samtalet till ämnet.

3 Det är allas ansvar att hålla igång diskussionerna, men huvudansvaret ligger på diskussionsledaren.
Tänk på att lyssna aktivt. Då blir det ännu lättare att föra diskussionen/samtalet framåt.

Använd följande diskussionsfraser:

-Jag tycker att…
-Det håller jag med om.
-Kan jag få säga en sak?
-Det tror inte jag.
-Det tror jag också.
-Vad tycker du?
-Jag förstår inte riktigt vad du menar, kan du förklara mer?
-Jag menar att…
-Jag förstår vad du menar men…
-Jag anser...
-Jag menar...
-Enligt mig...
-Jag hävdar...
-Jag tycker...
-Det jag vill säga är...”
-I grund och botten tycker jag...
-Å ena sida och andra sidan...

4 Diskussionsledaren avslutar diskussionen och sammanfattar innehållet i diskussionen (= det viktigaste som har sagts).

DEL 5
Reflektionsfrågor.
Hur tycker du att diskussionerna/samtalen gick? Deltog du? Varför?/Varför inte? Var du aktiv? Vad gick bra? Vad gick mindre bra? Hur kändes det att prata? Vad ska du tänka på till nästa gång? Hur kan nästa samtal bli bättre? Kan jag hjälpa dig på något sätt? 

Kopiera frågorna. Klistra in i ditt dokument. Svara på frågorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar